vrijdag 21 augustus 2015

Historic Mail Flight

Vanmorgen kalm aan gedaan en een klein beetje de omgeving verkend en ons voorbereid op de vlucht van vanmiddag. Onderweg kwamen we weer langs de Campbell River waar een aantal mensen weer een nieuwe sport aan het beoefenen waren: snorkelen in snelstromend water met zalmen. Vanaf een rafting boot ga je het water in compleet met duikpak en snorkel. Je bekijkt de zalmen en een eind verderop stroomafwaarts laat je je weer oppikken door de boot. Ook hebben we nog de Quinsam Hatchery bezocht waar je voorlichting krijgt over alles wat met zalmen te maken heeft. Ook worden er hier zalmen gekweekt en wordt er onderzoek verricht. Een Bald Eagle (Amerikaanse zeearend) scheerde op de parkeerplaats vlak over ons heen. Helaas ging het allemaal te snel om hem te fotograferen. Wel een heel mooi gezicht. Om 12:30 uur hebben we ingecheckt bij Coril Air voor de Historic Mail Flight. Bij de briefing kregen we te horen dat we post gingen bezorgen bij 3 plaatsen: Blind Channel op Thurlow Island, Big Bay op Stuart Island en Surge Narrows op Read Island. Verwachte vliegtijd ongeveer 2 uur. Het watervliegtuig waarmee we hebben gevlogen was een DeHavilland DHC-2 Beaver. Oude vliegtuigen die geproduceerd werden tussen 1948 en 1967. Maar volgens de piloot de beste vliegtuigen die ooit gebouwd zijn voor het doel waar zij nu nog steeds voor gebruikt worden n.l. korte vluchten tussen de verschillende eilanden met veel landen en opstijgen vanaf het water. Het weer was geweldig. Een strakblauwe hemel dus we hadden prachtig uitzicht over het hele gebied. Heel leuk om in al die kleine baaitjes de post af te leveren bij de daar aanwezige postkantoortjes. Hoe klein is de wereld. Met ons mee vlogen 2 andere Nederlanders waar we mee in gesprek kwamen. Dit bleken 2 heel goede vrienden te zijn van onze overburen. We gaan alle foto’s en films met hen uitwisselen. Het is een bijzondere ervaring om op te stijgen en te landen op water. We vergeleken ons zelf met de Flying Doctors. Uiteindelijk, na zo’n 2,5 uur te hebben gevlogen kwamen we weer veilig aan in de Campbell River Air Terminal. Alles was heel herkenbaar omdat ik vooraf had geoefend met hetzelfde vliegtuig en ongeveer dezelfde route in mijn flightsimulator. Blijkt dat deze laatste toch heel realistisch is. De dag besloten we met een smakelijk diner bij een visrestaurant. Wat hebben we gegeten: ZALM! Hoe kan het ook anders? Morgen vertrekken we vanuit Campbell River naar Tofino aan de westkant van Vancouver Island.